Typical gout-related pain in the metatarsophalangeal joint. XXL size image.

Typical gout-related pain in the metatarsophalangeal joint. XXL size image.

Det finnes flere sykdommer som er klassifisert som reumatisme. For de fleste av oss vil det være mest naturlig å kalle det gikt. Men gikt er altså en reumatiske lidelse, som kan angripe både muskler, skjellet og ledd. Gikt vil typisk være smertefullt for de som er så uheldig å få denne diagnosen, og kan i enkelte tilfeller føre til uførhet. De som lider av gikt vil ofte oppleve at de får en nedgang i følelse av livskvalitet etter at de er diagnostisert. Mange ganger har de hatt symptomene og konsekvensene av gikt i flere år, før de omsider får stilt en diagnose.

Hvordan leve med gikt

Å leve med reumatiske lidelser betyr ofte at du må gjøre livsstilsendringer. Heldigvis er det mye du kan gjøre selv, på egenhånd, for å gjøre hverdagen litt enklere. Det mest essensielle vi kan gjøre er å være aktiv i hverdagen, komme oss opp av godstolen og røre oss litt. Det skal ikke så mye til, kanskje en spasertur med gode venner. Svømming er også en aktivitet som gir kroppen liten belastning, men som er en effektiv måte å gi kroppen styrke og smidighet på. Det kan sikkert være en god ide å ha en venn å delta i aktiviteter med, dette kan hjelpe litt på humøret også. Medisiner må også til i mange tilfeller og det er viktig at disse tas på riktig måte, slik behandlende lege har gitt instruksjoner om. Både for å minske smerte og for å hindre at sykdommen forverrer seg. Ikke gi opp!! Det er mye du selv har kontroll over, og kan gjøre noe med.

Vær snill med deg selv

1200px-AromatasReumatiske sykdommer kan være med på å tappe deg for krefter, slite deg ut, både fysisk og psykisk. Kroniske smerter er en enorm påkjenning, noe som alle som lider av gikt vet altfor mye om. Kanskje den rammede også har dårlig matlyst, noe som igjen gjør at energinivået går ned. Så det er viktig at du som lider av gikt er snill med deg selv. Fysisk aktivitet er viktig, men det er også viktig at at den er tilrettelagt for hvert enkelt individ som lider av gikt. Man skal ikke føle seg verre, eller ha sterkere smerter etter å ha vært fysisk aktiv. En gradvis økning av aktivitet er å anbefale. Med andre ord; ta hensyn til deg selv og hva kroppen din forteller deg. Har du vært «flink» og kommet deg opp, slått av TVen og vært aktiv, så gi deg selv en premie! Kanskje en tur på spa, et godt måltid som du ikke har laget selv. En god massasje, kanskje aroma-massasje er jo ikke bare en «premie», men også noe som kan hjelpe kroppen.

elastik